Met het wijzigingsprotocol wordt de onderlinge overlegprocedure aangepast welke oorspronkelijk niet volledig voldeed aan de minimumstandaard van BEPS-actiepunt 14. De uitkomst van een onderling overlegprocedure dient te worden geïmplementeerd, niettegenstaande de termijnen die in het nationale recht van Chili en Nederland zijn opgenomen tenzij sprake is van fraude of moedwillig verzuim.
Het verdrag bevat een uitgebreide antimisbruikbepaling om te voorkomen dat het verdrag wordt gebruikt om belastingheffing te ontwijken. Door deze antimisbruikbepaling (die voldoet aan de vereisten uit het Multilaterale Instrument) kan een land verdragsvoordelen weigeren als een bedrijf geld via Nederland of Chili laat lopen om belasting te ontwijken. Het verdrag voldoet aan de minimumstandaarden van het Base Erosion and Profit Shifting-project van de OESO/G20 tegen belastingontwijking.
Voor de verdeling van heffingsrechten over ondernemingswinsten kent het verdrag elementen uit de Modelverdragen van de OESO en van de Verenigde Naties. Door dit verdrag blijft relatief meer belasting achter in Chili ten opzichte van andere landen. Bronheffingen bij grensoverschrijdende rente en/of royaltybetalingen worden beperkt tot 10% of minder. Pensioenen mogen belast worden in het land waar zij zijn opgebouwd. Nederland mag belasting heffen op inkomen uit aanmerkelijk belang bij emigratie. Verder zijn afspraken gemaakt over de onderlinge uitwisseling van informatie en over bijstand bij invordering van belastingen.
Wanneer de goedkeuringsprocedures in de Parlementen van Nederland en Chili voorspoedig verlopen dan mag worden verwacht dat het belastingververdrag per 1 januari 2023 effectief in werking treedt.
Wanneer u vragen heeft over de toepassing van het belastingverdrag met Chili dan maken wij graag tijd voor u.
Innovative Tax
Nijmegen, 4 augustus 2022
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.